تدوین فیلم میتواند مثل ساختن یک پازل هزار قطعه جذاب باشد ، با انجام یک تدوین حرفهای میتوانید تمام پلانهای ضبط شده را بهبهترین شکل درکنار هم قرار دهید تا در نهایت یک خط داستانی زیبا شکل بگیرد.
برای شما در ساخت یک تیزر تبلیغاتی چه چیزی میتواند خیلی مهم باشد ؟ قطعا یکی از فاکتورهای اصلی ،ثبت یک تاثیر ماندگار در ذهن مخاطب شماست .
با مطالعه این مقاله شما را با مفاهیم تدوین و کاربردهای آن آشنا میکنیم و همچنین با قوانین مختلف تدوین که در تاثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب اهمیت دارند آشنا میشوید .
تدوین به معنای واقعی
برای تولید یک فیلم ابتدا طرح فیلم نوشته میشود . بعد از اصلاحات فنی و رسیدن به فیلم نامه اصلی مراحل ضبط شروع میشود . از زمانیکه دوربین شروع به ضبط میکند تا زمان متوقف شدن ضبط یک پلان ساخته میشود .پس از پایان فیلمبرداری کار تدوینفیلم شروع میشود .
در مرحله تدوینفیلم بخشهای اضافه از فیلم حذف شده و پلانهای سالم جدا میشود. در این مرحله از تولید فیلم تصمیم نهایی درمورد صحنههای که باید در کنار هم قرار بگیرند تا خط داستانی فیلم شکل درستی به خود بگیرد گرفته میشود.
البته بجز شکل گرفتن خط داستانی فیلم که بخش مهمی از تدوینفیلم است مراحل صداگذاری، اصلاح رنگ تصاویر ضبط شده و افکت گذاری نهایی نیز روی فیلم انجام میشود.حالا که با مفهوم تدوینفیلم آشنا شدید بهتر است بدانید چه عواملی در یک تدوینحرفهای میتواند بهترین تاثیر را بر ذهن مخاطب داشته باشد ؟
اگر قصد تدوین فیلم را دارید و میخواهید مخاطب با فیلم شما ارتباط قدرتمندی را برقرار کند ابتدا باید انواع تدوین را شناخته و قوانین و کاربرد هر یک از انواع تدوین را بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی برای تدوین فیلمهای تبلیغاتی خود داشته باشید.
در ادامه با انواع تدوین و همچنین قوانین آنها آشنا میشویم و یاد میگیریم هر نوع تدوین چه کاربردی دارد؟
انواع تدوین
- تدوین تداومی
- تدوین غیر تداومی
تدوین تداومی چیست ؟
زمانی که نماهای جدا از هم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک داستان را به گونهای روایت کنند که مخاطب جابجایی بین نماها را احساس نکند و فیلم را به صورت یک داستان واحد دنبال کند از تدوینتداومی در فیلم استفاده شده است. اگر میخواهید داستانی را روایت کنید و تاثیر خط داستانی بر ذهن مخاطب از اهمیت ویژهای برخوردار است بهتر است از تدوینتداومی استفاده کنید.
زمانی که از تدوینتداومی استفاده میکنید مخاطب را در یک خط داستانی قرار داده و در نهایت مخاطب وادار میشود تا برای پی بردن به داستان شما تا انتهای فیلم با شما همراه شود و در طی این خط داستانی شما میتوانید محتوی تبلیغاتی، هنری، علمی و.. خود را به خوبی به مخاطب انتقال دهید.
قوانین تدوین تداومی :
- قانون 180 درجه یا خط فرضی :
در این قانون محل دوربینها باید یک طرف خط فرضی باشد که از بین دو شخصیت صحنه عبور میکند . - قانون 30 درجه :
در قانون 30 درجه برای تغییر نما از یک دوربین به دوربین دیگر و یا تصویربرداری از نمای جدید حداقل زاویهای که دوربین با سوژه میسازد. باید 30 درجه بیشتر از وضعیت قبلی باشد. - حفظ و تطابق خط نگاه :
قانون حفظ و تطابق خط نگاه در تدوینتداومی میگوید . محلی که مورد اشاره بازیگر است باید با نمای بعدی تطابق داشته داشته باشد .
بعنوان مثال : اگر در یک نما بازیگری از پایین در حال نگاه به آسمان است . در نمای بعدی که بعنوان زاویه دید بازیگر نمایش داده میشود. باید دوربین از پایین و در همان حالتی که سر بازیگر قرار داشته به سمت آسمان حرکت کند.
رعایت این قانون زمانیکه در یک صحنه دو بازیگر بیکدیگر نگاه میکنند بسیار مهم است . به این دلیل که عدم رعایت قانون خط نگاه باعث میشود مخاطب نتواند جریان مکالمه را بدرستی دنبال کند .
- مشابهت بصری و شکلی دو نمای پشت سر هم (تطابق گرافیکی در میزانسن، رنگ، نور، شکل، ترکیببندی و …) :
با استفاده از این قانون تدوینتدوامی شما میتوانید این حس را به بیننده فیلم القا کنید که دو اتفاق در یک فضای واحد تصویربرداری شده است .
برای اجرای این قانون باید تا جائیکه امکان دارد اختلاف دیداری قاب اول و دوم کم باشد .
بعنوان مثال : اگر نمای اولی دراتاقی با دیوارهای آبی تصویربرداری شده است در نمای دوم هم مقداری از دیوار دیده می شود و یا نور صحنه تغییر زیادی نمیکند .
تدوینتداومی به نوعی استاندارد تدوین در انواع فیلمهای سینمایی ، مجموعههای تلویزیونی و بهویژه تیزرهای تبلیغاتی تبدیل شده است .
حتی در قسمتهای زیادی از فیلمهای مستند بویژه مستندهای داستانی و مستندهایی که شخصی بعنوان راوی در مقابل دوربین قرار دارد از قانون تدوینتداومی استفاده میشود .
تدوین غیر تداومی چیست ؟
از نظر ساختاری میتوان گفت تدوین غیرتداومی بر خلاف تدوین تداومی که یکخط داستانی را تعریف میکند . از یک خط داستانی پیروی نمیکند ودارای پیچیدگیهای بسیاری است .ساختارهای فرمی و روابط گرافیکی و ریتمیک در این نوع تدوین اهمیت دارد.
Jump Cut ها در این نوع تدوین بسیار رایج است. و نماها نه براساس نیازهای دراماتیک بلکه براساس معیارهای زیباشناسانهی خاص این نوع فیلم ها به یکدیگر متصل میشوند.تداومهای فضائی و زمانی بین پلانها نادیده گرفته میشوند.
حفظ رکوردهای میزانسنی (نورپردازی، فیگور بازیگرها،لباس و وسایل صحنه) اهمیت چندانی ندارند.در تدوین غیرتداومی قانون شکنی میتواند لذت بخش باشد . قوانین مثل شکستن خط 180 درجه رعایت نکردن قانون 30 درجه و دیگر معیارهایی که رعایت نکردن آنها در تدوینتداومی قابل بخشش نیست .
بعنوان مثال : در این کار، فیلمساز از صحنهی فیلم قطع میکند به یک نمای استعاری یا نمادی که جزو فضا و زمان روایت نیست.در این کار کلیشهها فراونند.
اگر تعریف و کاربردهای تدوین فیلم برای شما هم جالب بوده و علاقمند هستید بتوانید بعنوان تدوینگر کار کنید میتوانید در کنار اسکیمو و با شرکت در دوره تدوینگر حرفهای به علاقه خود دست پیدا کنید
شرکت در جلسه اول دوره تدوینگر حرفه ای اسکیمو بصورت رایگان
و درآخر ، این جمله والتر مارچ(تدوینگر و طراح صدا ) میتواند بیانی خوبی از تدوین و تدوینگر باشد :
“یکی از اصول ابتدایی که تدوینگر باید رعایت کند این است. که همواره خود را به جای تماشاگر بگذارد ؛ یعنی تماشاگر در هر لحضهی خاص به چه می اندیشد ؟ به کجا میخواهد دست یابد؟ شما میخواهید که او به چه چیزی فکر کند؟تماشاگر نیاز دارد به چه چیزی فکر کند؟ و سر انجام این که میخواهید تماشاگر چه احساسی داشته باشد؟”
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1